26 Eylül 2012 Çarşamba

ARAŞTIRMA


Okullarda gerçekleştirilen öğretim etkinliklerinin en önemli özelliklerinden biri amaçlı ve programlı olmasıdır. Öğretimin kendisi, başlı başına planlı bir etkinliktir. Bir öğretmen, meslek deneyimi ne kadar fazla olursa olsun, plansız çalışamaz. Plansız yapılmaya kalkışılan bir öğretim, zamanı boşa harcamak anlamına gelir. Bu nedenle, öğretim rastlantılara bırakılamayacak kadar ciddi bir iştir. Öğretimde önceden saptanmış olan amaçlara ulaşmanın en etkili yolu da planlı çalışmaktan geçmektedir. Plan hazırlamanın temel işlevi, öğretim programlarında yer alan tüm öğretililerin karşılıklı etkileşim içerisinde bir bütün olarak işe koşularak arzu edilen amaçlara ulaşılmasının sağlanmasıdır. Bu nedenle,bir öğretmenin öğretimdeki başarısı, ders öncesi yeterli hazırlık yapmasına bağlıdır. Ders öncesi yapılacak hazırlıklar içinde en önemli olanı ise, öğretim etkinlik­lerinin planlanmasıdır.
 Öğretimde başarılı olmak, plan yapmayı ve planlı çalışmayı gerektirir. Plansız yapılan etkinlikler, işlerin gelişigüzel yürümesine, aksaklıklara, zaman ve emek kaybına yol açarak öğretimi gerçek amacından uzaklaştırır. İyi bir planlama, öğre­tim etkinliklerinin akıcı ve düzenli olarak yürütülmesine olanak sağlar. Öğretimde plan yapma öğretmenler için zaman alıcı bir iştir. Ancak, plan birçok bakımdan etkili bir öğretimin başlıca araçlarından, planlı çalışma da iyi ve başarılı bir öğretmen olmanın ön koşullarından biridir. Plan, öğretmenin bilgi­sini, becerisini, yeteneğini ve zekâsını öğrencilerin daha iyi öğrenmesi için en uy­gun öğrenme ortamını yaratma yönünde harekete geçirir. İyi planlanan ve uygulanan öğretim etkinlikleri, öğretim sürecinde yaşanabilecek olası birçok sorunun da ortaya çıkmasını önleyebilir.


Yıllık plan; bir eğitim-öğretim yılı içerisinde kazandırılması düşünülen hedefler ve davranışları, ele alınacak kavramları, gezi-gözlem etkinliklerini, özel gün ve haftalara ilişkin etkinlikleri ve bu etkinliklere ailenin katılımının nasıl olacağını içeren ana plandır. Bu ana planda, belirlenen etkinliklerin nasıl uygulanacağı ile ilgili eğitim durumları ve değerlendirmenin farklı boyutlarda nasıl yapılacağı da ana hatlarıyla yer almalıdır. Daha önce de belirtildiği gibi, yıllık plan hazırlama öğretmenin bir yıl için seçtiği hedefleri, davranışları, kavramları ve diğer etkinlikleri toplu olarak görmesi açısından önemlidir. Yıllık planın hazırlanması bir yıllık eğitim-öğretim döneminin daha verimli kullanılmasını sağlar.


Günlük plan; bir gün içinde kazandırılması düşünülen hedefleri ve davranışları, eğitim durumlarını ve değerlendirme bölümlerini içermektedir. Günlük plan, yıllık plana kıyasla daha ayrıntılı bir plandır. Günlük planda özellikle eğitim durumlarının ayrıntılı bir biçimde ve birbirleriyle bağlantılı olarak düşünülmesi gerekmektedir. Aynı şekilde değerlendirmenin ne şekilde yapılacağı ve kullanılacak değerlendirme materyallerinin neler olacağı da açık ve anlaşılır biçimde belirtilmelidir.


günlük plan

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder